Donderdagavond 13 september 2012 ben ik aanwezig geweest bij het 25-jarig jubileum van Jan Vork als instructeur van de slagwerkers van drumfanfare Mavileo te Leimuiden. Orné Angenent van Mavileo had enige tijd geleden aan mij gevraagd of ik speciaal voor Jan een compositie zou willen maken. Aan die vraag heb ik graag gehoor gegeven en heb voor Jan het werk Jubilate Suite geschreven. Waarom ik en waarom Jan of andersom waarom Jan en waarom ik?
Orné vertelde dat de drumband al jaren vele composities zowel concertwerken als marsen van mijn hand speelt. Jan legt die werken van mijn hand graag op de lessenaar. Recent nog Hazzle Dazzle dat ik voor The Premier Vintage Percussion Group had geschreven. Jan wist overigens niet dat ik een compositie voor hem zou maken. Dat moest een verrassing blijven. Het zou dan ook mooi zijn als ik voor Jan een nieuw werk zou schrijven en dat zelf zou overhandigen.
Aangekomen in het ontmoetingscentrum Het Spant te Leimuiden waar ik werd ontvangen door de voorzitster Arianne Siebeling, was de huldiging van Jan in volle gang. Via een PowerPoint/foto presentatie werden de afgelopen 25 jaar langs gelopen en de hoogtepunten daarin aangestipt. Dat waren er voor Jan nog al wat! De zaal was vol en dat betekend volgens mij dat Jan zeer gewaardeerd wordt door zowel de huidige- als aanwezige oud leden. Op een gegeven moment vroeg Orné aan Jan of hij nu eens kon uitleggen waarom hij zo graag werken van ene Charles van Zanten speelt. Jan begon te vertellen en op dat moment kwam ik voor hem geheel onverwacht de zaal in! Ik tikte hem even op zijn schouder, hij keek achterom en toen werd het stil. Zichtbaar ontroerd keek hij mij verbaasd aan en hij wist niet wat hij moest zeggen. Na deze “overval” mocht ik hem toespreken, wat ik een hele eer vond. Tijdens de toespraak heb ik de compositie Jubilate Overture aan hem overhandigd. Meer dan verdiend vind ik. Het is niet alleen deze compositie die hem in het zonnetje zet,,maar ook de waardering van zijn leden en het bestuur van Mavileo die deze avond ter ere van zijn jubileum organiseerde. En via deze Trommelkollum wil ik Jan ook in het zonnetje zetten.
Voor hen die Jan niet kennen; aan het begin van mijn “carrière” (ca. 30 jaar geleden) als jonge muziekschrijver voor slagwerk heb ik een aantal grote concertwerken geschreven, Herald of Free Enterprise, Streetlife, The Magic Forest en de bekendste en meest gespeelde Emotions of Life. Jan was destijds al een be – gekende instructeur die op geheel eigen wijze stevig aan de weg timmerde met de slagwerkgroep van Kunst na Arbeid uit Uithoorn en geen uitdaging uit de weg ging. Een Topkorps! Zowel Jan als dit korps inspireerde mij op weg naar nieuwe composities. Jan was (naast ook de overleden Henk Grissen en Max Honing) een van de eerste instructeurs die mijn composities op de lessenaar durfde te leggen. Immers durven: bij de meeste van deze composities ligt er een verhaal aan ten grondslag en het neerzetten en in slagwerk uitvoeren en het “vertellen van dit verhaal” vereist meer dan alleen maar goed spelen. Naast het verhaal was de tijdsduur ook van een andere orde en de hoeveelheid aan instrumenten die werden voorgeschreven.
Ik heb in die tijd ooit samen met het toenmalige jurylid Jo Conjaerts ook een workshop over de toenmalige nieuwe concertontwikkelingen in Uithoorn gegeven voor de club van Jan. Hij wilde graag dat de componist kwam vertellen hoe nu de een en ander in elkaar stak, hoe het gespeeld zou moeten worden etc.. Kortom Jan was en is een pioneer in onze amateur slagwerkwereld die zeker heeft bijgedragen aan mijn “bekendheid” in de amateur slagwerkwereld maar meer nog dat hij mede gezorgd heeft dat de sector een grote vlucht kon maken in die tijd. Van Tamboerkorps naar breed georiënteerd slagwerkensemble in de secties AA, AB, AC en AD.
De artistieke inhoud en publiekswaarde van de concoursen nam spectaculair toe door deze nieuwe grote concertcomposities, overigens niet alleen van mijn hand ook Gian Prince, Leon Camp en andere droegen hun steentje meer dan bij. Vele tamboerkorpsen kozen voor de nieuwe richting en plukken daar nog steeds de (artistieke) vruchten van hoewel het steeds moeilijker wordt om deze grote composities op de lessenaar te leggen vanwege benodigd ledenaantal en instrumentatie. Door de evolutie van ons amateur slagwerk zijn deze werken die destijds alleen voor de “toppers” waren weggelegd nu ook speelbaar geworden voor sub-toppers. De filosofie die ik nog steeds heb bij het schrijven van muziek is dat a) het werk ruimte moet geven aan de vrijheid van de artistieke leider om er iets moois van te maken (hij/zij zijn/haar artistieke ei in kwijt kan), hij/zij zich dan ook kan en wil in – en uitleveren in de compositie, b) de spelers achter de lessenaar het graag en met veel plezier willen en kunnen spelen en c) met de uitvoering ervan men het publiek weet te boeien en te “vermaken”. Muziek zoals Jan zegt: vanuit “het echte drumband hart geschreven” en gebaseerd op de praktijk van alledag. Als Jan met zijn KNA Uithoorn naar een concours kwam wist ik mijn muzikanten altijd te motiveren naar zijn korps en uitvoering en zijn interpretatie te luisteren. Wij kwamen elkaar vaak tegen op de FKM concoursen in den lande. Toen al bleek dat Jan een verenigingsmens was die de club graag bij elkaar hield en daar alles voor deed. Niet alleen muzikaal maar ook sociaal was hij een rots in de branding.
Dat bleek ook wel deze avond hoezeer hij gewaardeerd werd als instructeur maar ook als verenigingsmens binnen Mavileo. Tijdens zijn laatste woord benadrukte hij dit aspect nog maar eens, meerdere keren noemde hij dat Mavileo een “echte vereniging” is en hij zich mede daarom op zijn plaats voelt binnen deze vereniging. Overigens staat het begrip vereniging vandaag de dag meer en meer onder druk maar daar wil ik het nu niet over hebben. Mavileo is een prachtige club die bruist van enthousiasme, creativiteit en muzikaliteit. Jan is een soort Johan Cruijff die ook altijd roept dat investeringen in eigen jeugd van groot belang is. Ook Jan doet dat binnen Mavileo met verve en volle inzet en leidt op een vakkundige wijze de slagwerkleerlingen op. Het is goed te horen dat ook de leerlingen en hun ouders Jan op handen dragen en hem weten te waarderen voor zijn inzet. Dat Mavileo Jan voor zijn 25 jarig jubileum een prachtige avond vol met verrassingen aanbood weet ik weer te waarderen. Dat laat zien wat Jan bedoeld met “Mavileo is een echter vereniging, waar mensen nog wat voor elkaar over hebben en met elkaar de schouders eronder zetten om de vereniging draaiende te houden”. En dat is niet mis in deze tijd waarin zoals gezegd het “traditionele verenigingsleven” danig onder druk staat. Weinigen beseffen echter hoeveel maatschappelijk kapitaal onze amateur muzieksector vertegenwoordigd in onze maatschappij en dat dit meer en meer verloren dreigt te gaan.
Iemand met een staat van dienst als Jan, en nog steeds gedreven in datgene wat hij doet, nieuwsgierig is naar nieuwe ontwikkelingen, leergierig om nieuwe zaken onder de knie te krijgen, steeds het op zijn eigen wijze en aanpak maximale willen bereiken binnen de mogelijkheden die hij heeft mag best in het zonnetje gezet worden, hij heeft dat meer dan verdiend!
Als iemand nog met zo veel overgave de slagwerkers en leerlingen weet te inspireren en te enthousiasmeren dan doet leeftijd er helemaal niet toe en is respect op zijn plaats. Eens te meer wordt maar weer eens bewezen dat als je interesse blijft houden in je eigen omgeving, er wederzijds respect en waardering is voor je inzet, je actief blijft in datgene waar je goed in bent, je ook op latere leeftijd (en Jan is 73!) nog steeds van groot belang kan zijn en een positieve bijdrage kan blijven leveren in ons maatschappelijk verkeer. Jan bewijst dat met zijn instructeurschap bij Mavileo. Toen hij tijdens de avond in zijn speech liet vallen dat hij wellicht ergens… in de toekomst… mogelijk zou stoppen… riepen de aanwezigen in koor dat zij dat geen goed idee vonden van Jan! Hij wordt op handen gedragen en zoals gezegd niet alleen als vakkundig instructeur, docent van de leerlingen maar ook als mens!
Ik wens via deze weg Jan als instructeur nog een flink aantal mooie muzikale jaren toe bij Mavileo en dat wij in de sector en de gemeenschap in Leimuiden nog maar lang mogen genieten van de uitvoeringen en optredens van deze echte vereniging die ook op zoek zal blijven naar nieuwe muzikale uitdagingen in de toekomst.
Terugkerend naar huis samen met een prachtige bos bloemen en een cadeau dat ik van de vereniging mocht ontvangen, overdacht ik deze bijzondere avond nog eens en dat gaf een goed gevoel.
Jubilate Suite
met als onder titel Dance Impressions, is een publieksgerichte entertainment compositie bestaande uit drie delen:1. Funk/Rock, 2 . Swing en 3. Latin
Ik heb Jubilate Suite geschreven in een vrij traditionele en smalle drumbandbezetting. Het werk kan op concerten uitgevoerd worden maar de bedoeling is ook om het tijdens marsoptredens, als er een moment is waarbij stilstaand geconcerteerd wordt, gespeeld kan worden. Men behoeft dan alleen maar wat klein percussie mee te nemen (kan omgehangen worden). Dit keer geen bongo’s, tom’s, timpani, rototoms, drumset etc Door zijn karakter is Jubilate Suite echter geen traditionele compositie. De drie delen zijn voor wat betreft het karakter verschillend en uitdagend en zullen zeker veel plezier en herkenning brengen bij het luisterend publiek terwijl ik denk dat het ook voor de slagwerkers zelf leuk is om dit werk te spelen. Een juiste tref van de muzikale karakters, een goed samenspel, steady tempi, een juiste uitvoering van de ritmiek en een goede klank in de instrumenten is dan zeker van belang.
In deel 2 is er een improvisatie solo van de snare en field drum. Ik heb een solo uitgeschreven maar het liefst moet deze op basis van eigen muzikale inspiratie van het moment zelf door de spelers ingevuld worden. Of men dat gedeelte nu twee vier keer herhaald met verschillende solisten maakt niet uit. Voor het bespelen van de bekkens kan men de cymbals a2 gebruiken. De bekkens speler/sters houden hun bekkens dan naast de snaredrum spelers die er dan op kunnen spelen zowel in Hihat als in ride versie. Uiteraard mag men een ride cymbal op standaard gebruiken als men een concertant optreden heeft.
Ik heb met veel genoegen deze compositie voor Jan Vork gemaakt en hoop dat hij en de spelers van Mavileo er nog jaren veel plezier aan mogen beleven.
Charles van Zanten
Zie website www.mavileo.nl
“Muzikaal Amusement Voor Iedereen in Leimuiden En Omstreken”.